fredag 15 juli 2016

Tillåt mig få vara andlig en stund









Det är något speciellt med Hälsingland. Jag har inga band hit, inga barndomsminnen, ingenting. Det här blir min sjätte sommar i Hälsingland och jag börjar nu förstå vad det handlar om.

Trots att jag saknar anknytning hit finns det något i luften och energin. Det är något. 
När vi kör upp med bilen till vårt hus om det så är en fredagkväll efter jobbet eller för några veckors semester är det samma sak. Tröttheten. Den slår till på en sekund vid första andetaget. All min energi försvinner, all glöd, all livsenergi. Så jag måste sova. Bums. 

Christer är en hälsingekille med hälsingeblod, alltså van vid energierna från barnsben. Han studsar ut ur bilen, sliter på sig arbetskläder och försvinner in i sina projekt. 

Jag återfår mig själv efter en natt eller ibland dagar. Då kan jag sortera naturen, se stjärnhimlen, känna smaken av blåbär, höra vattnet och känna andligheten.

Andligheten blir så påtaglig och den går inte att tränga bort. Andligheten tar plats i Hälsingland vare sig man vill eller inte.

Jag vill inte så mycket med min andlighet längre. Jag har min kanal, mitt inre rum och min trygghet så jag behöver inte utmana och söka min andlighet som tidigare. 

Här kan man gå förbi ett hus på vilken grusväg som helst och per automatik blir man uppkopplad, man ser och känner så mycket. Ofta sinnesstämningar, om det är sorg i huset, trygghet, kärlek, gott, om livet stannat av eller hopplöshet. 

Ni vet, vissa människor faller man bara för. Människor som sprudlar, en blick som liksom ser rakt igenom alla ytliga lager, har ett inre liv man blir nyfiken på, utmanad och glad av. Kan man känna det i ett människomöte kan man också ta ett steg längre och se in i sin egen och andras själar.

När man träffar de här människorna som fastnar hos en har man hittat rätt. Då har man hittat en människa som kommer från änglarna. Då ska man tacksamt ta emot de goda energierna, ta lärdom och lära sig sortera i livet. Det är så oerhört värdefullt att ha med sig i livet.

Har man träffat människor som känns rätt i sin närvaro bland vänner, bekanta och arbetskollegor så kan man mycket snabbt sortera bort det som inte är lika bra. Det som faktiskt inte gör en glad, lycklig och härlig.  Då kan man per automatik också känna det som "sitter i väggarna", hur ett hus mår, vad som är skryt och vad som är äkta. Det är så oerhört värdefullt att ha med sig i livet.

Allt detta kommer till mig när jag är här och andas hälsingeluften. Den som varit i Hälsingland, som brukar vara här, kanske är på besök och sedan åker hem till sitt vanliga liv kan med all säkerhet förstå vad jag pratar om. Det är två världar och två dimensioner.  Det var det om det. 


Inga kommentarer: