måndag 4 juli 2016

Rosen beter sig som en märkvärdig Sigtunabo





Ååå denna sommar!!!  Nu skördar jag sallad, mangold, basilika, persilja, jordgubbar och smultron varje dag. Det är en otrolig känsla när man odlat det själv.

Chilin ger skörd i överflöd, nu väntar jag tålmodigt på att de ska skifta över i rött liksom de gröna tomaterna som stoltserar. Jag vattnar, nyper tjuvskott och blinkar lite extra med ena ögat.

Rosenskära, pumpor och luktärter gick från små frön till blomsterprakt i min trädgård just nu. Klematisen exploderar i blom, liksom pelargoner och honungsrosor.

Snart står sommarens nykomling - rosen New Dawn i blom. Jag kan tycka att rosor är som den typiske Sigtunabon, lite märkvärdig utan egentlig anledning.  Men med några behandlingar av såpa börjar rosorna bete sig som folk igen. Det var ju tur. 

Nu har jag läst trädgårdstidningar och böcker, så redan nästa år hoppas jag tomten blir mer trädgårdslik och kommer växa i den riktning jag vill. Nu snackar vi två seriösa komposter, upphöjda grönsaksbäddar, en vacker trädgårdsgång, en vitmålad grind, ett växthus, en liten trappa och en till portal.

Ojojoj, projekt tänker nu. Trädgårdsdrömmar svarar jag. Jag skulle nästan vilja påstå att trädgård är snäppet roligare än inredning. Kanske just för att det går att ägna sig åt under en sådan begränsad tid på året?! Så just nu är jag som uppslukad...

Inga kommentarer: